Trening varne vožnje – Kammov krog
0

Ta četrtek (12.11.09) sem bil na nadaljevalnem tečaju varne vožnje, ki je precej bolj pester od začetnega.
Pričeli smo s predavanjem, ki ga je vodil sam Brane Küzmič. Ponovili smo nekaj stvari iz začetnega tečaja. Naprimer:

1. kaj je kammov krog? – Kamov krog nam kaže mejo zdrsa in vsakič ko prestopimo to mejo nam avto zdrsne. To pomeni pri zaviranju, pri pospeševanju ali zavijanju. (edit 10.2.2011: Kmalu pričakujte članek na temo “Kaj je kammov krog”)

2. Kako zavirati v kritični situaciji (sekvenčno, na polno ali na meji zdrsa)?  – V kritični situaciji vedno zaviramo na polno. Najkrajše zaviranje bi sicer bilo na meji zdrsa, samo v kritični situaciji je to nemogoče.

3. Ali pritisniti tudi sklopko ko zaviramo? – Ko zaviramo je vedno dobro, da pritisnemo sklopko, saj tako ločimo kolesa od motorja in s tem skrajšamo zavorno pot. Dobro je da imamo levo nogo vedno nad sklopko, saj v kritični situaciji gre desna noga vedno na bremzo, leva noga se pa upre.  Če je nad sklopko bomo pritisnili sklopko, drugače bomo pa z nogo rini v blatnik.

4. kakšne razlike so pri ustavljanju glede na hitrost? – Zaviralna pot se v razmerju s hitrostjo veča na kvadrat. V praksi to pomeni, če se peljemo 30 km/h, imamo pot zaviranja 4m, če gremo 60 km/h pa 16m. Pri 70km/h je zaviralna pot že 22m. To velja za suho in dobro podlago (ki je v sloveniji skoraj nimamo), na mokri se vse to precej poveča. (Reakcijski čas ni bil upoštevan)

5. Kako dolg je naš reakcijski? – Naš reakcijski čas je  od 0,6 sekunde do 1,2 sekunde. Spreminja se pa glede na naše počutje in otrujenost. Spočiti možgani dosti hitreje reagirajo kot zmatrani. Naprimer ko se zjutraj peljemo v službo in smo vsi zaspani je manj nesreč kot popoldan ko se vračamo iz službe.

6. Ali je res naš reakcijski čas daljši če TELEFONIRAMO? Če telefoniramo je naš reakcijski čas za 2 sekunde daljši, to pomeni da pri hitrosti 130km/h prevozimo kar 45 metrov preden pritisnemo na bremzo. Pod telefoniranje spada tudi porstoročno telefoniranje ali z Blute tooth slušalko, vse je isto nevarno. Če držimo telefon v roki je to le še ena ovira več. Nekateri boste rekli, “Kaj pa ko se pogovarjaš s sovoznikom?” To nikakor ni isto, saj ti sovoznik dovoljuje, da se koncentriraš tudi na druge stvari (kot je vožnja), kar ti pa telefon ne. Če ste kdaj šli na kakšno daljšo vožnjo in ste se vmes pogovarjali s sovoznikom, koliko ste si zapomnili od pogovora ko ste prišli na cilj? Ne dosi ane! Kaj pa ko vas je mama/punca/žena klicala da morate še spotoma v trgovino? Če pa ste kdaj probali vozit med pogovarjanjem ste pa po telefonu izpadli kot neandertalc, ki ne zna niti enega stavka izpeljat.

7. kaj narediti v primeru če zapeljemo prehitro v ovinek? – Na kratko: Pritisnemo sklopko! Če vas zanima zakaj, berite dalje: Če vam je kammov krog bil jasen vam bo to še toliko bolj! Kamov krog nam kaže mejo zdrsa in vsakič ko prestopimo to mejo nam avto zdrsne. To mejo lahko prekoračimo na več načinov. Če na polno bremzamo, nam začne avto drseti, če prehitro speljujemo nam začnejo gume spodkopavat in avto spet drsi in če smo prehitri v ovineku. Torej imamo pospeševanje, zaviranje in vožnjo skozi ovinek. Te sile se pa seštevajo. Če pospešujemo v ovinku se sila pospeševanja in sila ovinka seštejeta. Nobena od njih ni izven kroga, vendar obe sili skupaj pa sta izven in avto začne drseti. Ta problem rešimo na ta način da pritisnemo sklopko, s tem silo pospeševanja izničimo in nam ostane le sila ovinka (ki ni izven kammovega kroga) in tako odpeljemo ovinek. Isto velja če bi bremzali. Spustimo bremzo in pritisnemo sklopko, da nam motor ne bremza. To velja če smo na meji zdrsa. Če je očitno da bomo leteli ven, potem bremzamo. Sigurno je boljše da počasneje zletimo ven.

8. Kako pravilno držati volan? – Volan se pravilno drži kot so kazalci na uri ob petnajst do treh (2:45). Včasih so nas učili da deset do dveh (1:50), vendar to ni več potrebno, saj imamo že skoraj vsi servo volane in za obračanje volana ne potrebujemo toliko moči. Pravilno preprijemanje volana pa je čisto nekaj drugega kot so nas učili in se tudi z besedami težko upiše. Bom pa probal! Volan držimo z obema rokama, ter zavijamo tako daleč dokler se roki ne prekrižata. Tista roka ki je spodaj spusti volan in ga preprime na isto mesto nad drugo roko. Glavna stvar je, da se volan prijema vedno na isto mesto, na ta način vedno veš kako imaš obrnjena kolesa in v katero smer boš šel. Tudi zavijanje je precej hitrejše.

in še in še koristnih informacij sem izvedel…

Zanimiv podatek mi je bil, da če se peljemo 100 km/h, vidimo nesrečo in se ustavimo tik pred nesrečo. Če bi šli 130 km/h, bi se zaleteli z 90 km/h, kar je v večini primerov usodno. Kakšna razlika je šele med 130 in 180 km/h. Pa da ne boste mislili, da so majhne hitrosti kaj manj nevarne. Se peljemo mimo šole, kjer je navadno omejitev 30 km/h in nam skoči pred avto otrok, kaj se zogodi? Če smo šli 30 km/h je velika verjetnost da ga ne bomo povozili, saj je razdalja ko ga zagledamo do popolnega ustavljanja le 8m (4m za reakcijski čas in 4m zavorne poti). Če bi šli 50 km/h bi v isti situaciji otrtroka zbili s 47 hm/h. Zato vas lepo, lepo prosim, kjer je omejitev 30 km/h, da se tega držite. (slika2)

Po predavanju smo se šli vozit z nakupovalnim vozičkom (Vaje za obvladovanje drsečega vozila), probali se ognit oviri na mokri in drseči podlagi (Zaviranje na spremenjeni podlagi), ter ugotovili, da v gužvi na ljubljanski obvoznici vozimo precej preblizu avtomobilom ki so pred nami (Ocenjevanje varnostne razdalje med vožnjo). Na to pa ne moremo dosti vplivati, saj če imamo večjo varnostno razdaljo  se pred nas vrinejo vsaj trije avtomobili. Zato bodite pozorni in glejte dva avtomobila naprej kaj se dogaja in ne telefonirat, v takšnih primerih je hiter reakcijski čas še kako pomemben.

Nato je sledilo kosilo v prestižnem celjskem hotelu Hotel Evropa, kjer poskrbijo tudi za vegetarijance.

V drugem delu treninga smo bremzali v ovinku (Zaviranje z ustavljanjem v ovinku), se izogibali v neznano smer (Zaviranje in izogibanje nenadni oviri z izbiro smeri), ter iskali idealno linijo po progi.
Pri “bremzanju v ovinku” me je precej presenetilo, da si lahko ta ovinek speljal brez problema pri 65 km/h, le če nisi bremzal. Takoj ko smo začeli bremzat nas je pa kljub ABS-u neslo ven in je bilo potrebno več obračanja volana, da smo speljali ovinek. Očitno ni nujno da nas vedno zaviranje reši.

Po končanih vajah smo se z inštruktorji pogovorilo o vajah, ter dobili žigosane izkaznice nazaj.

Priporočam vsakemu, še bosebaj tistim ki mislijo da znajo vozit in tistim ki vejo da ne znajo. Če bi se kdo rad udeležil -=KliK=-!

In še en test, koliko alkohol vpliva na naš reakcijski čas. http://www.siol.net/avtomoto/nasveti/alkohol_in_voznja/2010/02/alkohol_in_reakcijski_cas.aspx

Če so kakšna vprašanja, kar vprašajte. Komentarji, kritike, pohvale, zelo dobrodošle! (Hvala za prvi komentar)

Edit: 19.11.09

Lp
Bimmer_E30

8

  • Palma November 19, 2009

    Fajn napisano! Kakšen konkreten napotek več bi bil tudi dobrodošel 🙂

  • Bimmer_E30 November 19, 2009

    Hvala. Bom še nekaj stvari ki se mi zdijo pomembne vrinu med tekst.

  • Palma November 20, 2009

    Hvala za dopolnitve 🙂 super zadeva, predvsem okrog prehitrega speljevanja ovinkov 🙂

    Lp!

  • IGOR989 February 12, 2010

    Adrijan a ti si ta Bimmer_E30? A pol si na BMWSlo? Ker zanc k si biu pa ns sliku v skate parku ane, sm tud jst BMWjas. Mam eno E36 325i coupe drift car in zdj kupujem se eno E36 328i coupe ali pa E36 M3 coupe.

  • Bimmer_E30 February 12, 2010

    Ja to bom kar jaz, mislim da si mojega nicka nihče ne izposoja. Kaj boš pa naredil z 325, ko boš kupil 328 ali //M? A tudi tekmuješ?

  • IGOR989 February 12, 2010

    325i sem mislil jst imeti kot daily car ampak ni ratalo, ker je bil prevec zjahan (za perfekcionista kot sem jst je biu zjahan za ostale ni bil). Tako da sem se odlocil, da kupim se enega mocnejsega iz IT, da ne bo slucajno kje kaksna rja (v IT ne solijo cest). Ja letos bom prvic zacel tekmovat, ni pa se 100%. Obstaja moznost, da bom to sezono se treniral in potem naslednjo zacel.

  • IGOR989 February 12, 2010

    Aja, pa ni 2x za rect, da ne bom na 325i kaksnega kompresorja gor obesil. 😀

  • Bimmer_E30 February 12, 2010

    Hehe, ja sej te mašine so kar vzdržljive. Sm imel E36 318i, dalo se je driftat če je bilo mokro. Od vsega začetka pa imam E30 316, ki mi služi odlično in je že dve leti starodobnik. Gre pa lažje počez kot E36 318i. Sej bom objavu tu gor en filmček ki smo ga posneli.

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.